Czy można uzyskać zadośćuczynienie od fryzjera w kwocie 10 tys zł. za nieudaną fryzurę ?
Każda wizyta u fryzjera, u kosmetyczki czy u manikiurzystki to zawarcie umowy o usługi. Zawarta umowa to najczęściej umowa o dzieło, która uregulowana jest w Kodeksie cywilnym. Jest to umowa rezultatu, w przypadku której liczy się efekt wykonania usługi. W przypadku źle wykonanego zabiegu (fryzury) klientowi przysługują uprawnienia wynikające z przepisów prawa cywylnego dot. rękojmi za wady dzieła. Umowa o usługi fryzjerskie jest zawierana ustnie, ale jeśli jej wykonanie pozostawia wiele do życzenia, może być reklamowana ! Klient za nieudane wykonanie usługi może w szczególności żądać:
- poprawienia wykonanej usługi (jeśli możliwe jest poprawienie usługi, np. farbowania, strzyżenia czy manicure) czyli usunięcia wady,
- a gdy jest to niemożliwe/niewykonalne obniżenia wysokości ceny za usługę,
- w poważniejszych sytuacjach klient może również odstąpić od umowy bez zapłaty umówionego wynagrodzenia lub żądać zwrotu już wpłaconych pieniędzy,
- a w drastycznym przypadku wykonania bardzo nieudanej fryzury także odszkodowania i zadośćuczynienia !
Nieprawidłowe wykonanie usługi jest podstawą do złożenia reklamacji (najlepiej pisemnej). Reklamację najlepiej złożyć na piśmie, ale czasem warto zaraz po wykonaniu usługi by klient opowiedział fryzjerowi o swoich zastrzeżeniach. W piśmie można przedstawić swoje żądania omówione powyżej. Gdy fryzjer odmówi przyjęcia reklamacji lub ją odrzuci, przysługuje nam prawo skierowania sprawy do sądu. Przed podjęciem decyzji o skierowaniu sprawy do sądu warto się skonsultować z adwokatem, który doradzi jakie dokumenty warto załączyć do pozwu oraz na jaką rekompensatę możemy liczyć za żle wykonaną usuługę fryzjerską lub kosmetyczną.
W przypadku skierowania sprawy do sądu po nieudanym wykonaniu usługi fryzjerskiej można liczyć nawet na 10 tysięcy złotych zadośćuczynienia ! Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ po rozpoznaniu sprawy o sygn. akt I C 1622/15, ustalił, że fryzjerka za wadliwe przeprowadzenie zabiegu trwałej ondulacji powinnna zapłacić:
- 10 tys. zł tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę;
- 70 zł tytułem zwrotu kosztów źle wykonanej usługi;
- 214,02 zł tytułem zwrotu kosztów zabiegów regeneracyjnych.
W innej sprawie rozpoznawanej przez Sąd Rejonowy dla Warszawy-Mokotowa, sygn. akt XVI C 1286/13, Sąd przyznał klientce przyznał zadośćuczynienie w wysokości 5 tys. zł. za nieudany zabieg depilacji laserem w gabinecie kosmetycznym.
Jeszcze w innej sprawie o sygn. akt III Ca 683/15 Sąd Okręgowy w Łodzi w wyroku przyznał 10 tys. zł. zadośćuczynienia za wadliwe przeprowadzenie zabiegu depilacji laserowej w gabinecie kosmetycznym.
Najnowsze komentarze